Faq

Ofte stillede spørgsmål – FAQ

Du har sikkert hørt om Botox behandling, den tilsyneladende mirakuløse behandling af rynker og fine linjer.
Men ved du hvad andet det kan bruges til, hvordan det fungerer, og hvor længe det varer? Læs videre og bliv klogere …

Hvad er Botox?

Botox er faktisk handelsnavnet for et stof, der indsprøjtes i huden, som er kendt for at hæmme muskelbevægelse, og som kan forhindre, at rynker udvikler sig eller forværres.

Navnet ‘Botox’ kommer faktisk fra ordet ‘botulous’ – hvilket betyder pølse.

Botox er medicinske behandlinger, der også kan bruges til at hjælpe med at få ansigtsmusklene til at slappe af.

“Dette gør linjer og rynker, såsom Kragetæer og rynkede linjer, mindre tydelige.

“De kan midlertidigt ændre dit udseende uden behov for operation.”

Hvad bruges Botox til?

Botox-injektioner er nu en af de mest populære kosmetiske behandlinger i verden, og der er en overflod af berømtheder, der ryktes at sværge til de ungdomsgivende injektioner.

Og selvom det er ekstremt populært til æstetiske formål, er Botox faktisk også ret praktisk til andre forhold, herunder at forhindre overdreven sved.

Hvordan fungerer Botox?

Botox ( botulinum toksin type A) forhindrer at de muskler der er blevet behandlet trækker sig sammen i den periode toksinet er aktivt , hvilket er 3 – 4 måneder.

Musklerne forbliver afslappede, rynkerne forsvinder og huden får tid til at hele og fjerne rynkerne. Hvis de er meget dybe skal man behandles hver 4. måned over en længere tidsperiode.

Hvordan du forbereder dig?

Hos Reborn Clinic får alle nye kunder den af Sundhedsstyrelsen fastlagte forundersøgelse af vores special læge.

Sammen med Tandlæge og kosmetisk behandler Aase Larsen gennemgås dine ønsker og behov, så vi kan finde frem til den bedste behandling for netop dig.

Du får en grundig gennemgang af toksinets virkning, eventuelle bivirkninger og kontra indikationer ved behandlingen.

Du vil blive vurderet ud fra både er medicinsk og æstetisk aspekt .

Du bør oplyse om du tidligere er blevet behandlet med Botox, hvis ja hvor og hvornår.

Vi skal kende din sygdomshistorie, især er det vigtigt vi ved om du tager medicin og for hvad, da noget medicin forårsager større risiko for blødning og blå mærker i forbindelse med behandlingen.

I nogle tilfælde  vil  vi bede dig om at forespørge hos egen læge om det er nødvendigt at tage særlige forholdsregler pga den medicin du får.

Efter din Botox behandling

Straks efter behandlingen vil du blive informeret om “må/må ikke”  både mundtligt og skriftligt, dette er vigtigt for at du kan få det bedst mulige resultat fra behandlingen.

Du kan generelt vende tilbage til dine normale aktiviteter lige efter behandlingen.

Hvilke bivirkninger kan jeg få af Botox?

De fleste mennesker får slet ingen bivirkninger efter en Botox behandling. Almindelige bivirkninger kan være en let ømhed og rødme svarende til indstiksstederne. Enkelte oplever også en anelse hovedpine, træthed, eller influenzalignende symptomer dagen efter, og nogle oplever at få enkelte små blå mærker. Symptomerne forsvinder normalt igen i løbet af ganske få dage.

Botox (Botulinum toksin type A) er blevet brugt til disse behandlinger i over 40 år og bliver generelt betragtet som en meget sikker behandlingsmetode med få komplikationer.

Resultater

Botox-injektioner kan begynde at tage effekt få dage efter behandlingen, men har ikke opnået fuld effekt før efter 14 dage.

Derfor aftaler vi straks efter behandlingen et efterkontrol besøg efter 14 dage så vi kan vurdere effekten og tage foto af resultatet, effekten holder 3-4 måneder, den aftager gradvist i takt med at toksinet nedbrydes.

For at opretholde effekten har du behov for regelmæssige behandlinger.

Hvor længe varer Botox?

Botox sikrer at musklen forbliver afslappet ved at blokere neuro-transmittere, og denne effekt varer i 3-4 måneder – Vi anbefaler 3-4 Botox behandlinger indenfor det første år, hvis du ønsker at opretholde dit linjefrie look.

Når du har fået Botox injiceret, vises virkningerne på musklerne normalt inden for 3-4 dage, hvor den fulde effekt vises efter cirka 14 dage.

Hvad sker der, hvis jeg stopper mine Botox-injektioner?

Dine linjer/rynker vil gradvist vende tilbage. Hvis du beslutter at stoppe med dine Botox-injektioner, begynder musklerne i dit behandlede område at fungere normalt igen – og aldringsprocessen vil også.

Hvilke 5 ting, skal du spørge din behandler om?

1. Erfaring
I takt med at den kosmetiske industri stiger støt, kommer flere privatklinikker til, kvaliteten af din behandling handler i høj grad om erfaring. Hvis din behandler kun har få års erfaring, eller mindre, så er du i en større risiko for at blive fejlvejledt eller for at få et uæstetisk resultat. Det kræver mange års erfaring, at blive en god behandler, man skal også være på forkant med de nyeste teknikker og produkter.

Når det kommer til injektionsbehandlinger, er det meget vigtigt, at din behandler har styr på anatomi og æstetik. Vi skal vide hvor store blodkar og nerver ligger, så der ikke opstår fatale fejl og skader på patienten. Hvis din behandler kender anatomien bag, anvender sikre teknikker og behandler dig med FDA godkendte produkter, så er risikoen for fejl så godt som ikke eksisterende.

Det er vigtigt, at du altid spørger din behandler om erfaring og kurser!

2. Før og efterbilleder
Du skal altid have mulighed for at se før- og efterbilleder af det arbejde, som din behandler har lavet, inden du signer op for en kosmetisk behandling.

Et andet målepunkt er, hvordan ser din behandler ud? Hvis din behandler har overfyldte læber og ingen mimik, så er det nok en dårlig forudsætning for, at du selv vil opnå et naturligt og æstetisk resultat.

3. Hygiejne
Risikoen for infektioner er lille ved injektionsbehandlinger. Faktisk er den kun 0,004%, hvis din behandler udfører korrekt desinfektion af huden. Undersøgelser viser, at kombinationen af alkohol/sprit og klorhexidin er den bedste kombination for at eliminere uønskede bakterier på huden.

Klinikken skal være gjort rent til enhver tid og ikke rodet. Der skal stå håndsprit på bordet.

4. Forsikring
Når vi får lavet kosmetiske behandlinger, går tankerne ofte på det flotte og æstetiske resultat, vi begærer. Men hvad hvis tingene ikke går som planlagt? Er man så forsikret?

Alle godkendte klinikker skal have en patientforsikring. Det offentlige sygehusvæsen dækker ikke.

Hos Reborn Clinic er patienterne dækket af den højeste patientforsikring, Patienter vil derfor altid kunne få tildelt hjælp eller erstatning hvis noget får et utilsigtet udfald.

5. Akuthjælp
Som patient på en privatklinik er du herre over din egen sikkerhed. Du skal derfor altid spørge din behandler om hvem der er til at hjælpe, hvis du mod forventning skulle opleve bivirkninger.

Hvis en fejl skulle opstå, efter en behandling, er det vigtigt altid at kunne komme i kontakt med klinikken, og få hjælp.

Hos Reborn Clinic har vi altid den ansvarlige tilsynsførende læge – plastikkirurg bag os. Med mange års erfaring som overlæge og afdelingsleder på Rigshospitalet. Der er et akutnummer på din efterbehandlings information, så du kan få fat I os på alle tidspunkter af døgnet. Dette skaber tryghed for både behandler og patienter. Der er altid mulighed for at ringe angående presserende spørgsmål.

Kontakt os ved andre spørgsmåls

Reborn Clinic tilbyder altid en GRATIS og uforpligtende forundersøgelse på vores Botox behandlinger. Book en tid og hør om mulighederne og hvordan vi kan hjælpe dig.

Vores Mål – At gøre dig til den smukkeste udgave af dig selv – Min viden og mange års erfaring er din sikkerhed.

Book en gratis forundersøgelse

Få lavet et skræddersyet forløb, som passer præcis til dig.

Reborn Clinic er godkendt af
Styrelsen For Patientsikkerhed